Sunday, April 29, 2012

Hadith 9 : Jual Barang Yang Kita Tidak Suka


كِتَابُ البُيُوعِ بَابُ التِّجَارَةِ فِيمَا يُكْرَهُ لُبْسُهُ لِلرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ

2104 -عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: أَرْسَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِحُلَّةِ حَرِيرٍ، أَوْ سِيَرَاءَ، فَرَآهَا عَلَيْهِ فَقَالَ: «إِنِّي لَمْ أُرْسِلْ بِهَا إِلَيْكَ لِتَلْبَسَهَا، إِنَّمَا يَلْبَسُهَا مَنْ لاَ خَلاَقَ لَهُ، إِنَّمَا بَعَثْتُ إِلَيْكَ لِتَسْتَمْتِعَ بِهَا» يَعْنِي تَبِيعَهَا

Maksudnya: Dari Salim bin Abdullah bin Umar, dari bapanya , dia berkata, “ Nabi s.a.w mengirimkan pakaian yang bergaris sutera kepada Umar, lalu Nabi s.a.w melihat pakaian tersebut dipakai oleh Umar, maka beliau bersabda, ‘ Sesungguhnya aku mengirimnya kepadamu bukan untuk engkau pakai, hanya saja yang akan memakainya adalah orang-orang yang tidak beruntung baginya. Sesungguhnya aku mengirimnya kepadamu agar engkau dapat mengambil manfaat darinya’, iaitu supaya engkau menjualnya.

Syarah Hadith
Hadith ini bermaksud boleh menjual sesuatu yang bermanfaat tetapi penjual tidak menyukai banda tersebut. Barang yang hendak dijual yang tidak ada manfaat padanya, maka ulama’ yang sahih mengatakan ia tidak boleh dijual.

Oleh itu, bagi seorang penjual, dibolehkan untuk menjual sesuatu barang yang ia tidak sukai untuk dijual kepada lelaki atau wanita dengan syarat barang tersebut mempunyai manfaatnya.

Takhrij hadith
Kitab Buyu’, Bab Menjual Apa Yang Tidak Disukai Untuk Dipakai Sama Ada Lelaki atau Wanita, No 2104, Hadis Sahih

No comments:

Post a Comment