Friday, April 20, 2012

Hadith 6 : Ketua Pemimpin Seorang Wanita

بَابُ كِتَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى كِسْرَى وَقَيْصَرَ
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ الهَيْثَمِ، حَدَّثَنَا عَوْفٌ، عَنِ الحَسَنِ، عَنْ أَبِي بَكْرَةَ، قَالَ: لَقَدْ نَفَعَنِي اللَّهُ بِكَلِمَةٍ سَمِعْتُهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيَّامَ الجَمَلِ، بَعْدَ مَا كِدْتُ أَنْ أَلْحَقَ بِأَصْحَابِ الجَمَلِ فَأُقَاتِلَ مَعَهُمْ، قَالَ: لَمَّا بَلَغَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ أَهْلَ فَارِسَ، قَدْ مَلَّكُوا عَلَيْهِمْ بِنْتَ كِسْرَى، قَالَ: «لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً

Terjemahan:Dari Abu Bakrah, dia berkata, “Allah telah memberi manfaat kepadaku dengan sebab satu kalimat yang aku dengar dari Rasulullah s.a.w pada hari-hari ( perang ) Jamal setelah aku hampir-hampir bergabung dengan mereka yang turut dalam perang Jamal, dan berperang bersama mereka.” Dia berkata, “ Ketika sampai berita kepada Rasulullah s.a.w bahawa penduduk Persia telah mengangkat puteri Kisra sebagai pemimpin ( raja) mereka, maka beliau bersabda, Tidak bahagia mereka melantik perempuan menjadi pemimpin.
Takhrij Hadith
Al-Muslim, Kitab Maghazi, Bab Surat Nabi s.a.w Kepada Kisra Dan Kaisar, No.4425, Hadith Sahih.

Syarah Hadith
Para ulamak sepakat mengatakan syarat wajib bagi ketua negara adalah seorang lelaki.
Allah Maha Mengetahui kaum wanita mempunyai peranan yang penting dalam bidang yang sesuai dengan fitrah mereka. Allah menetapkan wanita mempunyai peranan dalam rumah tangga dan masyarakat. Ada perkara yang khusus untuk lelaki sahaja dan ada yang khusus untuk perempuan sahaja. Tetapi dalam soal kepimpinan negara hanya lelaki yang boleh menjadi imam sembahyang, imam jemaah, berkhutbah dalam lain-lain semasa aman dan perang.

No comments:

Post a Comment