Sunday, April 29, 2012

Hadith 10 : Menjual Seorang Budak Yang Telah Berzina


2152 - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، قَالَ: حَدَّثَنِي سَعِيدٌ المَقْبُرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا زَنَتِ الأَمَةُ فَتَبَيَّنَ زِنَاهَا فَلْيَجْلِدْهَا وَلاَ يُثَرِّبْ، ثُمَّ إِنْ زَنَتْ فَلْيَجْلِدْهَا، وَلاَ يُثَرِّبْ، ثُمَّ إِنْ زَنَتِ الثَّالِثَةَ، فَلْيَبِعْهَا وَلَوْ بِحَبْلٍ مِنْ شَعَرٍ
Maksudnya : Dari Sa’id Al Maqburi, dari bapanya dari Abu Hurairah r.a bahawasanya dia mendengarnya berkata, “ Nabi s.a.w bersabda, ‘Apabila budak wanita melakukan zina dan perbuatan zinanya dapat dibuktikan, maka hendaklah dicambuk dan tidak dicaci-maki. Kemudian apabila dia melakukan zina kembali, maka hendaklah dicambuk dan tidak dicaci-maki. Apabila dia berzina untuk ketiga kalinya, maka hendaklah dijual walau seharga seutas tali yang terbuat dari rambut”.
Syarah Hadith
Dalam Fathul Baari, Maksud dari bab ini adalah dibolehkan jual-beli jika kekurangannya dijelaskan.
Untuk menjual seorang budak yang telah berzina, perlu dinyatakan sekali sebagai tanda kecacatan padanya. Dan jika seorang telah terbeli seorang budak yang telah berzina tetapi tidak dinyatakan perbuatan zina ( iaitu kecacatannya) makan ia boleh dipulangkan kembali.
Menurut Ibnu Baththal, faedah dibolehkan menjual budak yang telah melakukan zina adalah sebagai suatu pengajaran atau hukuman padanya. Menjualnya adalah dengan harapan agar dia dapat menjaga dirinya, sama ada dinikahi oleh pembeli atau lebih menjaga kehormatan diri dengan asuhan majikan yang baru.
Takhrij hadith
Kitab Buyu’, Bab Menjual Budak Penzina , No. 2152, Hadith Sahih

No comments:

Post a Comment