Tuesday, May 29, 2012

Hadith 11 : Antara Jual beli yang diharamkan


2207 - حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ وَهْبٍ، حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ يُونُسَ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ أَبِي طَلْحَةَ الأَنْصَارِيُّ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّهُ قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ المُحَاقَلَةِ، وَالمُخَاضَرَةِ، وَالمُلاَمَسَةِ، وَالمُنَابَذَةِ، وَالمُزَابَنَةِ»
Terjemahan Hadith
Dari Anas ra, ia berkata: “ Rasulullah SAW melarang jual beli dengan cara muhaqalah, muhadharah( menjual biji-bijian atau buah-buahan yang belum masak yang belum tentu boleh dimakan), mulamasah ( iaitu menjual sesuatu barang dengan cara hanya diraba), munabadzah ( menjual barang dengan saling melempar, misalnya: “ Lemparkan barangmu kepadaku dan aku akan melemparkan barangku kepedamu” dan muzabanah.”
Syarah Hadith
Terdapat beberapa jenis jual beli yang dilarang oleh Rasulullah SAW berdasarkan haadith ini iaitu :
1)      Muhaqalah – (menebas) yang telah dijelaskan di muka.
2)      Mukhabarah – iaitu menjual buah dan biji-bijian sebelum waktunya masak. Sementara jika telah mencapai batas masak, di mana biji telah keras dan buah juga telah beruba warnanya, maka sah untuk dijual.
3)      Mulamasah- ( transaksi dengan memegang) iaitu ketika seseorang berkata kepada temannya: “ Aku jual kainku dengan kainmu.” Dan mereka berdua tidak melihat kepada kainnya, tapi cukup dengan memegangnya sahaja. Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Nasa’I dari Abu Hurairah ra.
4)      Munabdzah ( saling melempar) yang ditafsirkan dengan hadith yang diriwayatkan imam Ibnu Majah dari Sufyan, dari Az-Zuhriy iaitu ketika seseorang berkata kepada temannya: “ Lemparkan barangmu kepadaku dan aku akan melemparkan barangku kepadamu.” Dalam al-Nasai dikatakan: “ Aku lemparkan barangku dan kamu lemparkan barangmu.” Dan mereka masing-masing membeli dari yang lain, sementara mereka tidak mengetahui harga barang untuk mereka.
5)      Muzabanah, yang telah dijelaskan di bahagian muka, iaitu menjual anggur basah dengan anggur kering. Secara lahiriah, larangan di atas mengindikasikan haram. Para fuqaha mempunyai pendapat terperinci yang tidak proporsional untuk kitab yang ringkas ini.

Takhrij Hadith
Kitab Bukhari, Kitab Buyu', Bab Baiil muhadarah, No.2207


No comments:

Post a Comment