Sunday, July 14, 2013

Madrasah Ramadhan 2

 Assalamualaikum,

Baiklah kita sambung sedikit berkaitan bulan Ramadhan....


Cuba lihat gambar ini, inilah antara amalan-amalan yang disarankan kepada kita untuk menambah pahala.
Dalam bulan Ramadhan, kita tetap melakukan kerja yang sama setiap hari cuma bezanya, kita selalu bertadarus, terawih 8rakaat, qiamulaill lagi...... pernah tak tanya diri, kenapa aku boleh buat? dalam bualan lain aku tidak boleh buat?

Tidak mengapalah, yang penting usaha untuk terus istiqamah, jangan putus asa sama ada dalam bulan Ramadhan atau bulan-bulan lain. 

Bulan Ramadhan ini bukan sahaja amalan kita akan digandakan tetapi, bulan inilah Allah ingin umat Islam bina kekuatan. Betul ke tidak?

Kuatkan diri dengan amalan-amalan di atas, amalan yang mendekatkan lagi manusia dengan penciptanya. Pada zaman Rasulullah SAW, terbukti bahawa umat Islam lebih kuat dan lebih dekat dengan Allah. Seperti dalam peperangan Badar. MasyaAllah, siang mereka bagaikan singa yang mengganas tetapi malam mereka bagaikan abid yang sangat patuh pada TuhanNya. Bayangkan sahabat2x, siang mereka berperang dipadang pasir tu, malam mereka penuhkan dengan beribadah dan ketika peperangan itulah datangnya bantuan Allah, tenteta Islam yang hanya berjumlah 313 orang boleh menang lawan dengan tentera kuffar berjumlah 1000 orang. Suatu keajaiban dan kekuatan yang luar biasa.

Mereka kuat kerana kuat rohani mereka, dekat mereka dengan Allah. Sebab itu saya terkesima, apabila mendengar penjelasan dari ustaz tersebut. ( post : madrasah ramadhan 1 ) Allah telah tunjukkan jalan pada hambaNya cara untuk mendekatkan diri pada DIA, jalan untuk menguatkan hati dan jiwa. Bulan Ramadhan inilah tawaran paling baik kita ambil dan gunakan untuk mentarbiyyah hati dan jiwa agar 'ittaqullah' lebih dari segalanya.

Ada satu amalan dalam bulan Ramadhan yang sering disebut2x iaitu qiamullail..... Ada apa dengan qiamullail? ikuti sambungan dalam Madrasah Ramadhan 3.....sekian


No comments:

Post a Comment