Wednesday, May 30, 2012

Usrah pengikat Ukhuwah

Assalamualaikum..

Selang beberapa hari, tamatlah sudah USRAH Jabatan Al-Quran dan Al-Sunnah. Tidak ku sangka akhirnya dapat juga merasakan nikmat usrah bersama sahabat2x sejabatan . Bermula dengan perbualan biasa dengan seorang kakak master sambil meluahkan rasa teringin berusrah dengannya, dan akhirnya dengan menggunakan organisasi jabatan, dia mengambil langkah mewujudkan usrah untuk kami.

Tajuk yang dikupas sangat menarik iaitu berkaitan, Secantik2x perhiasan dunia, tanggungjawab kepada ibu bapa dan guru, Peranan sebagai sahabat dan muslimah hari ini, esok dan selamanya.

Bagi saya bermula tajuk pertama hingga akhir mempunyai kesinambungannya dan akhirnya saya dapat merasakan kesungguhannya dalam membentuk kami menjadi seorang muslimah sejati. Saya ungkapkan resolusi USRAH dalam bait madah di bawah yang saya olah sendiri :


Muslimah yang CANTIK itu,

perlu mantap iman dan ilmunya,
perlu cantik amalan dan akhlaknya,

Seiring dengan apa yang diketahuinya.



Muslimah yang CANTIK itu,

perhiasan bagi duniawi,

Unik tingkah lakunya,

Tahu kedudukannya,

Sebagai anak dan juga 'talibul ilm'

Lantas menjadi penyantun dan menyangjungi ibu bapanya,

Menjadi akur menghormati gurunya.



Muslimah yang CANTIK itu,

Sangat menjaga hatinya,

Takut pada TuhanNya,

Dan meletakkan Allah sebagai Asas segalanya

Terutama masalah cinta hatinya..



Inilah muslimah yang CANTIK,

Muslimah Asing di negeri ini,

Menjadi penggengam bara api,

Kelak dirimu sangat dinanti,

Menjadi penghibur terCANTIK di syurga hakiki.



Sungguh saya sayangkan mereka dan pasti merindui suasana begini setelah bergraduat dari UKM. Hanya 

tinggal beberapa bulan lagi berada di UKM....

Sekian dulu dari saya untuk kali ini...

No comments:

Post a Comment