Tuesday, May 29, 2012

Hadith 12 : Pemimpin yang Zalim


بَابُ فَضِيلَةِ الْإِمَامِ الْعَادِلِ، وَعُقُوبَةِ الْجَائِرِ، وَالْحَثِّ عَلَى الرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ، وَالنَّهْيِ عَنْ إِدْخَالِ الْمَشَقَّةِ عَلَيْهِمْ

عَنْ عَائِذ بْنِ عَمْرٍو رضى الله عليه وسلم أَنَّهُ دّخَلَ عَلَى عُبَيْدِ اللهِ بْنِ زِيَادٍ، فَقَالَ لَهُ: أَيْ بُنَيَّ، إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ: (إِنَّ شَرَّ الرِّعَاءِ الحُطَمَةُ) فَإَيَّاكَ أَنْ تَكُونَ مِنْهُمْ

Terjemahannya: Dari ‘Aidz bin ‘Amrr.a, bahawasanya dia pernah masuk rumah ‘Ubaidillah bin Ziyad, lalu dia berkata kepadanya: “Wahai anakku, sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda: ‘Sesungguhnya sejahat-jahat pemimpin adalah pemimpin yang zalim.’ Oleh kerana itu, jangan sampai kamu termasuk dari golongan mereka.”

Takhrij Hadith

Kitab Imarah, Bab Wajib Keutamaan Imam Yang Adil , No.1830 , Hadith Sahih


Syarah Hadith

Para pemimpin itu hendaklah menjalankan amanah dalam pentadbirannya dengan baik sekali.
Tidak boleh tergolong dalam golongan orang-orang yang zalim. Pemimpin adalah mereka yang mengendalikan sesuatu urusan dalam organisasi dan yang akan membawa hala tuju sesebuah organisasi. Berdasarkan hadith di atas, Rasulullah SAW menyatakan bahawa pemimpin yang jahat adalah yang zalim terhadap orang dibawahnya.

Sesebuah organisasi tidak akan berjaya apabila terdapat pemimpin yang zalim kerana orang yang berada di bawahnya tidak ada perasaan hormat tetapi perasaan takut. Situasi ini akan menjadikan gerak kerja menjadi lembap dan perlahan serta banyak masalah akan timbul.





No comments:

Post a Comment