Saturday, December 10, 2011

Senjata Mukmin

Assalamualaikum...

Dalam Bahagian (senjata Mukmin ) ini, saya akan post dan berkongsi dengan sahabat - sahabat semua berkaitan

 dengan doa -doa yang kita amalkan, dengan gaya yang santai. Doa ini sebenarnya adalah senjata orang 

mukmin. Percaya tidak? Sahabat - sahabat, dalam keadaan berdoa inilah kita berkomunikasi dengan Allah, 

tuhan yang menciptakan diri kita. Ibarat kita sedang bermuamalat dengan ibu bapa/ suami/ isteri. Kalau dengan 

mereka , kita berkomunikasi dengan mulut dan wajah. Tetapi kita berkomunikasi dengan Allah adalah dengan 

doa'. Mestilah berbeza kerana Allah dan makhluk itu tidak mungkin sama. ^_~

     Lagipun Allah telah berkata , mintalah kepadaKu, nescaya akan Aku kabulkan, Sesungguhnya Aku sangat

 dekat . Sebagaimana yang termaktub dalam kalam Allah( al-Quran) ini :  "Dan apabila hamba-hamba-Ku 

bertanya kepadamu tentang Aku, makasesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa 

apabila ia berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, 

agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Q.s. al-Baqarah: 186). 

Inilah dia senjata kita. Mintalah apa sahaja kepada Allah, Insya Allah akan dimakbulkan. Tetapi untuk tujuan yang tidak

 elok adalah tidak digalakkan. Untuk Allah terima doa kita pula  ada syarat - syaratnya. Umpama kita meminta sesuatu 

dari ibu kitalah. Biasanya, kita akan puji dia, ikut perintahnya dan sebagainya. Begitu juga dengan hal kita untuk meminta

sesuatu dari Allah, memuji Dia, melakukan segala yang disuruh dan sebagainya. Dan sesuatu yang sangat istemewa

adalah apabila kita melakukan perkara- perkara yang Dia suka seperti amalan-amalan sunat, lagi mudahlah untuk Allah

perkenankan hajat kita. Perkara ini ada tertulis di dalam ungkapan hadith dari Baginda, dan hadith ini sangat indah 

maknanya : " HambaKu sentiasa mendekatkan diri kepadaKu dengan amalan-amalan sunah sehingga Aku

 mencintainya. Jika Aku telah mencintainya , jadilah Aku sebagai telinganya untuk mendengar dan sebagai matanya 

untuk melihat dan sebagai kakinya untuk berjalan dan jika dia meminta kepadaKu pasti Kuberi dan jika dia meminta 

perlindungan kepadaKu pasti Aku lindungi." Hadith ini sahih , bermakana ia benar tanpa keraguan.

Baiklah setakat itu dahulu, nantikan post yang akan datang. 





     

      

No comments:

Post a Comment