Wednesday, March 28, 2012

~Tiada apa di sisi kita~

Assalamualaikum....buat sekian kalinya saya mengucapkan syukur pada Ilahi atas nikmat yang diberikannya.

Sedar atau tidak, semua yang ada disisi kita adalah milik Allah. Kita hanya meminjam sahaja. Dan DIA berhak untuk mengambil pada bila-bila masa sahaja. Bila telah selalu guna, manusia selalu lupa pada yang memberi. Saya teringat sebuah kisah yang diceritakan oleh seorang ustaz:

" Kisah ini berkaitan seorang anak muda dan ibunya. Setiap ibu pasti sayang akan anaknya cuma cara menunjukkan sahaja yang berbeza. Ada yang pandai meluahkan kasih sayang, dan ada juga yang kurang pandai untuk meluahkan kasih sayang.

Si ibu selalu sahaja memarahi anaknya, dan pemuda ini pula salah faham terhadap ibunya dan menganggap ibunya tidak pernah menyayangi dirinya. Suatu hari, ibunya sekali lagi memarahi pemuda tadi, lantas dengan perasaan marah pemuda tadi meninggalkan rumah. Ibu tadi tidak mampu berkata apa-apa, hanya linangan air mata yang membasahi pipinya.

Pemuda tadi, berjalan dengan membawa beg, dengan perut yang lapar dan dahaga tetapi dia tidak mempunyai wang untuk membeli makanan. Lalu dia duduk di kaki lima dalam keadaan yang sangat letih. Tiba-tiba datang seorang pakcik menghulurkan sepinggan nasi. Pemuda tadi mengambilnya dan makan sehingga kenyang sambil menceritakan kisah hidupnya. Lalu dia berterima kasih. " Pakcik, terima kasih kerana telah memberi saya sepinggan nasi, walaupun kita baru pertama kali berjumpa tapi pakcik sudi memberi sepinggan nasi sehingga saya kenyang.".

" Tidak mengapa nak. Pakcik hanya memberi kamu sepinggan nasi, tetapi ibumu telah memberi lebih banyak dari yang pakcik beri, dari kamu lahir sehingga kamu dewasa kini. Berterima kasihla jua padanya".

Terkejut pemuda tadi lalu menangis. Dia meminta izin untuk pergi dan bergegas pulang mendapatkan ibunya. Dilihat, ibunya masih lagi menangis lalu dipeluk ibunya dan memohon kemaafan."

Berdasarkan kisah ini, menjelaskan bahawa manusia ini memang sering lupa akan kebaikan yang sudah selalu diterimanya...Begitu jugalah hubungan kita dengan Allah...Ayuh muhasabah diri.

Sedar atau tidak, Allah sentiasa memerhatikan hambaNya dan memberi didikan yang terbaik.
 Allahu Akbar, syukur...syukur...walaupun dalam hal yang teramat kecil, namun ia tetap  tarbiyyah Allah untuk melihat hambaNya menjadi lebih baik.

Cuti semesta lalu, ditakdirkan aku sakit selama sebulan, nafsu makan hilang begitu sahaja. Badan jadi lemah tidak bermaya...


Kun Fayakun, bila Allah kata jadi maka jadilah. Tidak ada siapa yang boleh menghalang. Bagi saya Allah ambil sekejap nikmat rasa lapar yang kadang-kadang kita lupa untuk menyatakan rasa syukur : aku lapar, Oleh itu, bila Allah ambil, tujuannya agar hambaNya ini banyakkan dekat padaNya. Nikmat ini mungkin kecil bagi kita yang ada nafsu lapar, tetapi bila ia ditarik balik dan kita tidak ada rasa lapar, barulah kita rasa besarnya apabila hilang hanya sebahagian nikmat dari Allah. Hidup rasa tidak bersemangat dan tidak cergas melakukan kerja seharian.. Oleh itu, pujilah Allah atas semua nikmat walaupun sebesar biji zarah bagi kita.

Baru-baru ini baru sahaja pulang dari Singapore, ditakdirkan aku hilang pendengaran sebelah telingaku selama beberapa hari. Ketika inilah muncul pelbagai perasaan, beginilah agaknya orang yang pekak. Kun Fayakun...baru semalam aku dapat mendengar, pulang sahaja dari Singapore keadaan berubah. Memang sukar apabila mendengar dengan sebelah telinga sahaja. Allah, ini adalah milikmu dan akan kembali juga kepadamu...Hanya doa yang aku dapat lakukan, dan Alhamdulillah ketika bangun dari sujud, telingaku pulih semula. Tiada kata yang mampu menterjemahkan rasa syukur di hati ini. 


Beginilah tarbiyyah Allah. Setiap ujian baik atau tidak pada fikiran kita sebenarnya itu adalah yang terbaik. Yakinlah...ujian mendidik jiwa menjadi lebih matang dalam kehidupan...

Friday, March 16, 2012

Hadith 5: Keutamaan Menumbuhkan dan menanam tanaman apabila sebahagiannya dimakan

Assalamualaikum, post seterusnya berkaitan tanaman lagi, Sebelum tu jom kita lihat gambar-gambar menarik di bawah yang berkaitan dengan hadith yang bakal saya paparkan...



                                                




حدثنا قتيبة بن سعيد حدثنا أبو عوانة ح وحدثني عبد الرحمن بن المبارك حدثنا أبو عوانة عن قتادة عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال ) قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من مسلم يغرس غرسا أو يزرع زرعا فيأكل منه طير أو إنسان أو بهيمة إلا كان له به صدقة(

Maksudnya: Dari Qatadah dari Anas r.a, dia berkata , ‘ Rasulullah s.a.w bersabda, “ Tidaklah seorang Muslim menanam tanaman atau menumbuhkan tumbuhan lalu dimakan oleh burung, manusia atau haiwan ternak melainkan hal itu menjadi sedekah baginya.”
( al-Bukhari, kitab muzara’ah, bab Keutamaan Menumbuhkan dan menanam tanaman apabila sebahagiannya dimakan, no. 2320)


Penjelasan:
-          Hadis ini menerangkan berkaitan tentang keutamaan bercucuk tanam dan bekerja di bidang pertanian, serta anjuran untuk mengolah tanah. Hal ini dinyatakan juga tentang bolehnya memiliki tanah dan mengelolanya serta menerangkan berkaitan kekeliruan orang yang zuhud yang mengingkari pekerjaan ini.
-          Selain itu menurut Ath-Thaibi berkata, Muslin itu baik merdeka, budak, taat mahupun maksiat, apabila mengerjakan perbuatan mubah, tetapi dapat diambil manfaatnya oleh haiwan, maka manfaatnya akan kembali kepadanya dan dia berhak mendapat pahala kerananya.


Tenang menghayati ibrah disebalik hadith nabi ini. Beruntungnya mereka yang mempunyai tanaman dan tanaman itu memberi manfaat bukan sahaja sebagai makanan sendiri dan sumber pendapatan TETAPI suatu hakikat yang cukup indah disebaliknya. Ia cukup indah sahabat2x...Tanaman siapa yang dimakan oleh burung/ haiwan ternakan/manusia maka tuan punya tanaman itu akan mendapat pahala sedekah. Mudahnya mendapat pahala. Oleh itu, janganlah dengan mudah kita menyeksa atau menghalau binatang-binatang yang gemar makan di kawasan tanaman kita. Sebaliknya berlapang dadalah dan yakinlah setiap rezeki telah ditetapkan oleh Allah...

Hadith 4 : Menjual Kayu Bakar dan Rumput



حدثنا معلى بن أسد حدثنا وهيب عن هشام عن أبيه عن الزبير بن العوام رضي الله عنه ) عن النبي صلى الله عليه وسلم قال لأن يأخذ أحدكم أحبلا فيأخذ حزمة من حطب فيبيع فيكف الله به وجهه خير من أن يسأل الناس أعطي أم منع

Maksudnya: Dari Zubair bin Awwam r.a, dari nabi s.a.w, beliau bersabda, “ Hendaknya salah seorang di antara kamu mengambil tali lalu mengambil seikat kayu bakar, kemudian menjualnya dan dengannya Allah memelihara mukanya ( menjaga kehormatannya), maka hal itu lebih baik daripada dia meminta-minta kepada orang-orang, diberi atau ditolak.
( al-Bukhari, Kitab Musaqat, bab menjual Kayu Bakar dan Rumput, no. 2373)

Penjelasan:
-          Ia menjelaskan bahawa dibolehkan mengambil kayu bakar pada tempat-tempat yang mubah serta mencabut rerumputan di muka bumi.
-          Namun, bukan bermakna boleh mengambil dari kawasan atau tanah hak milik orang lain.

Sangat tertarik menghayati makna hadith ini dimana tarbiyyah islamiyyah menggalakkan agar umatnya sentiasa berusaha bersungguh-sungguh dan tidak mudah berasa malas. Rasulullah s.a.w menyarankan agar kita bekerja walaupun hanya menjual kayu bakar dan rumput bukan meminta-minta daripada orang lain. Selagi tenaga ini mampu untuk bekerja, bekerjalah....Indahya Islam~~~

Hadith 3: Jual beli dengan orang musyrik dan orang-orang yang memerangi Islam

حدثنا أبو النعمان حدثنا معتمر بن سليمان عن أبيه عن أبي عثمان عن عبد الرحمن بن أبي بكر رضي الله عنهما قال ) كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم ثم جاء رجل مشرك مشعان طويل بغنم يسوقها فقال النبي صلى الله عليه وسلم بيعا أم عطية أو قال أم هبة قال لا بل بيع فاشترى منه شاة
Maksudnya: Dari Abdurrahman bin Abi Bakar r.a, dia berkata, “ Kami pernah bersama nabi s.a.w, kemudian datang seorang lelaki musyrik dengan rambut panjang dan kusut seraya menuntun kambing. Nabi s.a.w bertanya. “ Untuk dijual atau diberikan? ( atau beliau mengatakan ‘atau untuk dihibahkan’) Lelaki itu berkata, “ Tidak, bahkan untuk dijual ”. Maka, nabi s.a.w membeli seekor kambing darinya.”
( al-Bukhari, kitab al-Buyu’, bab Jual beli dengan orang musyrik dan orang-orang yang memerangi Islam, no.2216)

Penjelasan:
-          Ibn Baththal berkata, melakukan interaksi sosial dengan orang-orang kafir itu diperbolehkan, kecuali menjual sesuatu yang dapat digunakan oleh musuh untuk memerangi kaum Muslimin.
-          Namun terdapat perbezaan pendapat ulamak berkaitan dengan perkara ini.


Hadith 2 : Jual Beli Bangkai dan Patung

Assalamualaikum,
 Post saya seterusnya berkaitan dengan jual-beli bangkai dan patung. Adakah dibolehkan jual beli bangkai dan patung? Berdasarkan hadith nabi s.a.w :


حدثنا قتيبة حدثنا الليث عن يزيد بن أبي حبيب عن عطاء بن أبي رباح عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما أنه )مع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول عام الفتح وهو بمكة إن الله ورسوله حرم بيع الخمر والميتة والخنزير والأصنام فقيل يا رسول الله أرأيت شحوم الميتة فإنها يطلى بها السفن ويدهن بها الجلود ويستصبح بها الناس فقال لا هو حرام ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عند ذلك قاتل الله اليهود إن الله لما حرم شحومها جملوه ثم باعوه فأكلوا ثمنه 

Maksudnya: Dari Atha’ bin Abi Rabah, dari Jabir bin Abdullah r.a bahawasanya dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda saat berada di Makkah pada tahun penaklukan kota Makkah, “ Sesungguhnya Allah dan RasulNya telah mengharamkan jual – beli khamer, bangkai , babi dan patung-patung.” Dikatakan, “ Wahai Rasulullah! Bagaimana pendapatmu dengan lemak bangkai, sesungguhnya ia digunakan untuk mengecat perahu, meminyaki kulit dan dijadikan lampu oleh orang banyak.” Nabi s.a.w bersabda, “ Tidak , ia adalah haram.” Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda saat itu juga, “ Semoga Allah memerangi (melaknat) orang-orang Yahudi. Sesungguhnya Allah mengharamkan lemak bangkai, tetapi mereka mencairkannya kemudian menjualkannya, lalu memakan harganya.”
( al-Bukahri, Kitab Buyu’, Bab Jual beli bangkai dan patung, bil. 2236)

Penjelasan:
-          Dalam hadis ini, ia berkaitan hukum haram jual beli bangkai dan patung kerana bangkai adalah sesuatu yang mati bukan disebabkan penyembelihan yang syar’i namun terdapat bangkai yang dikecualikan iaitu bangkai ikan dan belalang.
-          Para ulamak sepakat mengharamkan menjual bangkai , khamer, dan babi, kecuali apa yang telah di nyatakan dalam bab “pengharaman khamer”. Oleh itu para ulamak memberi keringanan pada kadar yang sedikit iaitu bulu babi untuk menjahir kulitnya (pendapat dari al-Auza’I dan Abu Yusuf serta sebahagian mazhab Maliki)
-          Dikecualikan dari larangang menjual bangkai , menurut kebanyakkan ulamak iaitu menjual bahagian- bahagian tubuh yang tidak ada kehidupan padanya; seperti rambut, bulu domba, atau bulu unta. Semua ini adalah suci maka boleh dijual. ( oendapat mazhab Maliki dan Hanafi) dan sebahagian mereka menambah lagi: tulang, gigi, tanduk dan kuku.

Islam amat menitik beratkan soal kebersihan dan kesihatan walaupun dalam urusan jual beli. Setiap yang dilarang dan dibolehkan mempunyai sebab dan akibatnya. Indahnya hidup dalam Islam....

contoh jual beli bangkai dan patung:



Monday, March 12, 2012

Hadith 1 : Khiyar Majlis

Assalamualaikum... 
Post kali ini saya ingin berkongsi sebuah hadith berkaitan urusan jual beli yang sememangnya tidak akan lari dari kehidupan manusia termasuk seorang Muslim. 



عن  حكيم بن حزام رضي الله عنه قال  قال رسول الله صلى الله عليه وسلم البيعان بالخيار ما لم يتفرقا أو قال حتى يتفرقا فإن صدقا وبينا بورك لهما في بيعهما وإن كتما وكذبا محقت بركة بيعهم

Maksudnya : Daripada Hakim bin Hizam dia berkata: Rasulullah s.a.w bersabda, Dua orang yang melakukan aktiviti jual beli berhak memilih ( khiyar ) selagi belum berpisah. Sekiranya keduanya benar dan menjelaskan, kedua-duanya diberkati di dalam jual beli itu. Sekiranya antara keduanya menyembunyikan dan berdusta, keberkatan jual belinya itu dihapuskan.
( al-Bukhari, kitab al-Buyu’, Bab Idha Bayyana al-Bayyi’an, bil 1937 )


Penjelasan
-          Hadith di atas menjelaskan berkaitan dengan khiyar majlis.
-          Maksud khiyar adalah: Penjual dan pembeli mempunyai hak memilih sama ada untuk meneruskan akad jual beli atau membatalkannya.
-          Berdasarkan hadith, ulamak menyatakan antara syarat khiyar majlis adalah penjual dan pembeli mempunyai hak untuk melakukan khiyar selagi mereka belum berpisah.
-          Baginda juga menjelaskan bahawa penjual dan pembeli hendaklah jujur.
-          Jika penjual dan pembeli jujur dalam urusan mereka, maka akad dan urusan mereka diberkati Allah.


Indahnya hidup dalam Islam.
 Perkara yang mudah untuk dilakukan setiap hari iaitu berlaku jujur dalam setiap urusan jual-beli.
 Ianya akan mengundang keberkatan daripada Allah. Keberkatan hidup membawa kebahagiaan di dunia dan di akhirat. 

Tuesday, March 6, 2012

Belajar dan Mengajar

Assalamualaikum,

Saya ingin berkongsi suatu kisah, suatu hari ustaz saya bertanya semasa proses pembelajaran dijalankan, adakah proses pembelajaran dan pengajaran mempunyai kaitannya dengan dunia dan akhirat, berikan hujah dengan dalil? Kebanyakkan kami senyap sebab memikirkan apakah dalil yang sesuai. Letih memerah kembali otak untuk mencari dalil. Biasanya setiap yang ditanya oleh ustaz selagi tidak memuaskan hati saya, saya akan mencari juga jawapan walaupun sudah beberapa hari berlalu dan telah diberikan jawapan.

Beberapa hari selepas itu saya berfikir, akhirnya saya berpuas hati apabila teringat suatu kisah dan beberapa dalil yang mempunyai kaitan dengan soalan di atas. Jom ikuti dahulu kisah di bawah, kisah yang pernah diceritakan oleh seorang sahabat di dalam sebuah program,

Kisah bermula dengan seorang pakcik yang tidak pernah meninggalkan solat jemaah di masjid. Suatu hari seperti biasa dia akan ke masjid untuk solat dan selepas itu akan ada sesi tazkirah. Tetapi pada hari itu, imam meminta agar pakcik tersebut yang memberi tazkirah. Walaupun telah ditolaknya kerana dia tidak pandai memberi tazkirah namun akhirnya dia terpaksa akur.

" Assalamualaikum, pakcik ingin berkongsi suatu cerita. Setiap hari pakcik akan pergi ke pasar. Dan seperti biasa hari itu pakcik berjalan menuju ke pasar membeli sayur dan ikan untuk lauk tengah hari. Selepas beli, pakcik berjalan pulang ke rumah, pakcik menuju ke dapur, pakcik 'siang' ikan dan goreng kemudian pakcik basuh sayur dan memasaknya. Selepas selesai, pakcik letak diatas meja makan lalu melihat jam di dinding, masih belum menunjukkan waktu tengah hari, pakcik pun tutup dengan tudung saji lauk tersebut dan keluar sebentar. Selepas pulang pakcik buka tudung saji, alangkah terkejutnya melihat lauk tadi tidak ada di atas meja. Sekian"

Salah seorang jemaah di hadapan, ketawa mendengar cerita pakcik itu. Dia pun melihat kebelakang, kiri dan kanannya, tersentak dia melihat sahabat2nya semua menangis. Dia pun bertanya sahabat disebelahnya ' wahai sahabatku, mengapa engkau menangis? sedangkan pakcik ini hanya menceritakan kisah hidup dia setiap hari?' Lalu sahabatnya menjawab ' sahabatku, aku sedih mendengar kisah pakcik ini. Ia mengingatkan aku dengan amalanku didunia ini, aku menangis kerana takut amalanku selama hidup ini menjadi sia2x di akhirat nanti.

Oleh itu, berkaitan dengan soalan di atas, belajar dan mengajar memang ada kaitan dengan dunia dan akhirat. Sebagai khalifah dan umat nabi s.a.w wajib untuk kita mengikuti apa yang di suruh oleh Baginda. Sebagaimana sabda s.a.w yang bermaksud:

"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)


dan 


" sampaikan dariku walau satu ayat...( HR. Bukhari)


Kedua - dua hadith ini adalah salah satu amalan yang perlu dilaksanakan di dunia ini, dan setiap amalan kita di dunia ini akan dihisab semula. Oleh itu, setiap amalan hendaklah berdasarkan niat. Sebagaimana sabda nabi s.a.w yang bermaksud :


" Sesungguhnya setiap amalan itu berdasarkan niat....." ( HR.Bukhari dan Muslim)


Amalan yang diniatkan kerana Allah akan menjadi ibadah dan amalan yang tidak diniatkan akan menjadi sia-sia. Oleh itu belajar dan mengajarlah kerana Allah agar ia menjadi amalan yang memberi kebaikan di dunia ini dan menjadi bekal di akhirat nanti. Janganlah sampai amalan yang kita lakukan di dunia ini menjadi sia-sia sahaja di akhirat nanti seperti kisah yang saya kongsikan di atas...


Sekian....jika ada yang tidak bersetuju, sila betulkan...